Základní škola
Zkoušky na základní škole probíhají až do šesté třídy přímo ve škole, kde žáci studují. Každá škola může mít jinou hranici pro prospěl/neprospěl. U vesnických škol bývá hranice nižší, stačí obvykle 40 %, u prestižních škol musí žák dosáhnout 55 i více procent. Známkování je procentuální.
Někdy je na vysvědčení také zmíněno, jak si žák vede ve srovnání s ostatními tzv. Position. Uvedené číslo znamená, kolikátým z celkového počtu žáků (number of pupils nebo out of) ve třídě, co do prospěchu, je.
Informace o výkonu žáka naleznete v hlavní tabulce ve čtyřech sloupcích v tomto pořadí:
- název předmětu
- maximální počet procent, jež je možné v daném předmětu dosáhnout
- počet procent, kterých podporované dítě dosáhlo
- učitelovo krátké slovní hodnocení výsledku
V posledním řádku TOTAL je uveden celkový výsledek za školní rok, opět nejprve celkově možný počet procent, poté počet procent skutečně dosažených.
Vyjádření Promoted to… znamená, že žák postupuje do dalšího ročníku. Repeat znamená opakování ročníku.
Pozn.: Žák může postoupit do dalšího ročníku, jestliže dosáhne minimální požadované hranice pro postup a to i v případě, že neuspěje v nějakém předmětu.
Krátké slovní hodnocení
hodnocení |
překlad |
český ekvivalent (známka) |
Excellent |
Výborný |
1 |
Very good |
Velmi dobrý |
2 |
Good, Average, Fair, Tried |
Dobrý |
3 |
Weak, Poor, Aim higher |
Slabý |
4 |
Very weak, Very poor, Failed |
Velmi slabý |
5 |
Pod hlavní tabulkou je uvedeno krátké slovní vyjádření ke školním výsledkům žáka, nejprve třídním učitelem a pak i ředitelem školy.
Názvy předmětů
- WRITING – psaní
- ENGLISH – anglický jazyk
- MATHEMATICS – matematika
- SCIENCE – přírodní vědy
- SOCIAL STUDIES – občanská nauka, vlastivěda
- LUGANDA – místní jazyk luganda
- RELIGIOUS EDUCATION - náboženství
- AGRICULTURE – zemědělství, pěstitelské práce
O výstupu podporovaného dítěte z programu je dárce informován dokumentem vysvětlujícím důvody, pro které dítě opouští program (např. řádné ukončení studia) tzv. Leaving Form. Jestliže dárce tento dokument neobdrží, může předpokládat, že dítě nadále pokračuje ve studiu.
Pro lepší pochopení textu výše uvádíme příklad, jak si vedla Judith ve 4. třídě
subjects |
total marks |
marks obtained |
comments |
Anglický jazyk |
100 |
30 |
Velmi slabý |
Matematika |
100 |
50 |
Dobrý |
Přírodní vědy |
100 |
60 |
Velmi dobrý |
Občanská nauka |
100 |
29 |
Velmi slabý |
Náboženství |
100 |
35 |
Víc se snaž |
Total |
500 |
204 |
Postupuje do P.5 |
V uvedeném příkladu vidíme, že Judith neprospěla v anglickém jazyce a občanské nauce. Přesto postoupila do páté třídy, protože hranice pro postup do dalšího ročníku byla nastavena na 175 %. Nicméně Judith nedosáhla ani poloviny maxima, a proto byly její výsledky spíše průměrné.