Jak naše odborné učiliště vypadá
Naším cílem je vytvořit školu, která vybaví mládež i dospělé praktickými dovednostmi i takovými teoretickými znalostmi, které jim pomohou najít v životě uplatnění.
Učiliště se zaměřuje na 3 skupiny studentů:
-
Studenty, kteří ukončili 4 roky střední školy celostátní tzv. O-level zkouškou. Ti absolvují dvouletý technický kurz ohodnocený tzv. Craft Certificate, který mohou dále rozšířit dalším jednoletým studiem a získat Advanced Craft Certificate. Ten odpovídá našemu vyučení s maturitou a umožňuje další pokračování studií na univerzitě, kde mohou absolventi získat buď tzv. Diploma (po dvou letech), nebo Degree (po třech letech).
-
Žáky, kteří ukončili základní školu složením celostátní závěrečné zkoušky (tzv. Primary Leaving Examination neboli PLE). Tito studenti se vzdělávají 3 roky, aby získali tzv. Junior Craft Certificate. Jejich kurz je zaměřen více na praxi a po jeho úspěšném ukončení mohou pokračovat ve studiu další dva roky a usilovat o Craft Certificate.
-
Ostatní, kteří nemají závěrečné zkoušky na základní škole, mohou studovat 4 roky prakticky zaměřený kurz, který dovrší získáním tzv. Trade Certificate. Poté mohou usilovat o Junior Craft Certificate.
Mezi našimi ugandskými studenty panuje největší zájem o kurz automechanika a zedníka, mezi dívkami vede kadeřnice. Učiliště vybavujeme nářadím a nástroji a přistavujeme další budovy. K některým kurzům postupně přidáme několik novinek, které zvýší šanci studentů najít po ukončení školy uplatnění. Tesaři/stolaři se naučí řezbářské práci, švadleny/krejčí tkát, plést a háčkovat, elektrikáři opravit rádio apod.
Co se už povedlo a co je dále potřeba? Jaké jsou naše plány?
1. Stavba
-
Dostavěli jsme dílnu pro švadleny a kadeřnice, přibude dílna pro automechaniky, tesaře/stolaře, zedníky, elektrikáře a další dílny dle potřeby.
-
Pro teoretickou výuku zatím používáme školní halu a jednu budovu se dvěma třídami, sborovnou a počítačovou učebnou. Celkově plánujeme minimálně 6 tříd.
-
V areálu školy jsou oddělené toalety pro chlapce a dívky.
-
Počítá se s novou ředitelnou, sborovnou a knihovnou.
-
Dokončili jsme kuchyň a napřesrok přibude i jídelna.
-
Ubytovny pro dívky a chlapce již ožívají každým ránem, s novými studenty a studentkami přibudou i další budovy.
-
Vodou nás částečně zásobují vodní nádrže na shromaždování dešťové vody. Brzy už začneme využívat také novou školní studnu.
-
Ubytování pro učitele nyní pronajímáme mimo školu, časem pro ně vyrostou domky přímo v areálu učiliště.
2. Vybavení
-
Máme základní nástroje potřebné pro praktickou výuku; další nářadí a časem i větší stroje přibudou do plánovaných dílen jednotlivých oborů.
-
Základní učebnice doplníme dalšími učebními manuály a knihami v plánované knihovně.
-
Ke zkvalitnění výuky i školní administrativy využíváme počítače, kopírku a tiskárnu; k výuce i volnočasovým činnostem slouží televize a DVD přehrávač.
-
Nové třídy a dílny jsou vybavené lavicemi, stoly a dalším nábytkem.
-
Každý obor má k dispozici materiál potřebný pro praktickou výuku, např. dřevo, látky, nitě, dráty, cihly, atd.
-
Postupně pořizujeme vybavení pro volnočasové aktivity, jako jsou hudební nástroje, míče, apod.
3. Zaměstnanci
-
Školu vede zkušený a motivovaný ředitel. Osobnost ředitele je pro školu klíčová. Ředitel vytváří stimulující učební prostředí, dohlíží na docházku, metody učitelů i na dodržování času.
-
Učitelé s relevantními zkušenostmi z praxe, kteří dostávají řádné platy a jsou ubytováni ve škole či jejím blízkém okolí.
-
Další personál, který zajišťuje hladký chod školy, jako je kuchařka, hlídači, vychovatelka či sekretářka.
4. Kvalitní výuka
-
Klademe důraz na praktickou činnost, minimálně 2 dny v týdnu tráví studenti v dílnách, které slouží i jako zdroj příjmů školy.
-
Pro studenty posledních ročníků organizuje škola tříměsíční praxi ve firmě, kde získají cenné zkušenosti ze svého oboru.
-
Učitelé zadávají pravidelné testy a zkoušky.
-
Pro zájemce či vybrané studenty organizuje škola exkurze do okolních škol či jiných institucí.
-
Lidé z profese jsou zváni, aby prezentovali a diskutovali pracovní zkušenosti se studenty.
-
Škola zůstává se svými absolventy v kontaktu i po ukončení studia za účelem evaluace kurzů a jejich uvedení do souladu s požadavky pracovního trhu.
-
Všichni studenti se učí základům podnikání, práci na počítači, angličtině a zemědělství.
-
Všichni studenti jsou vychovávání k dodržování hygieny, pořádku a času, vztahu ke školním budovám a vybavení, životnímu prostředí, základům slušného chování apod.
-
Kromě povinných předmětů jsou pro studenty organizovány i mimoškolní aktivity, jako je sport, zpěv, tanec či divadlo.
6. Zdraví
-
Studenti používají čisté toalety a mají k dispozici koupelnu. Záchody i koupelny jsou oddělené pro chlapce a dívky.
-
K dispozici je nezávadná pitná voda.
-
Studenti mají možnosti sportovního vyžití.
-
Pro studenty organizujeme osvětové přednášky z oblasti zdraví, v jejich rámci se učí dovednostem potřebným k dosažení a udržení dobrého zdraví: výživě, osobní hygieně, předcházení nemocem.
7. Školní prostředí přátelské k dívkám
Vzdělávání dívek je nejlepší investicí společnosti do budoucna. Vzdělané dívky se stanou vzdělanými ženami – ženami, které se budou aktivně účastnit sociálního, ekonomického a politického života své komunity a státu. Je statisticky pravděpodobnější, že budou zdravější, budou mít méně početné rodiny se zdravými, vzdělanými dětmi.
8. Komunita
-
Škola pravidelně pořádá třídní schůzky, kde rodiče nejen informuje o prospěchu jejich dětí, ale také je vzdělává.
-
Škola je centrem osvěty i pro okolní komunitu.
-
Dílny jsou využívány i jako zdroj příjmů pro provoz učiliště – např. z šití uniforem, výroby nábytku, stavby budov apod.
-
Pro zájemce z okolních komunit bychom v budoucnu rádi pořádali krátkodobé kurzy, kde si budou moci osvojit alespoň základy jednotlivých řemesel.